Marloes
Marloes weet als geen ander hoe het is om op de middelbare school gepest te worden.
Vervelende geluiden op de gang, kapotte fiets, kauwgom in haar haar, vervelende woorden in haar agenda, ze heeft het allemaal meegemaakt. Het ergste uit die tijd vond ze de eenzaamheid. Geen vriendinnen, niemand die een keer iets aardigs zegt, geroddel achter haar rug om en worden genegeerd. Dat raakt je tot op het bot. Plezier in school (en later ook in het leven) ging weg.
Haar verhaal is vaak een eye-opener voor leerlingen wat pesten kan doen met iemand. Niet alleen op dat moment, maar ook de gevolgen voor de rest van hun leven.
Ervaringsles
In haar ervaringsles geeft ze kinderen en jongeren handvatten mee om zich sterker te voelen en te leren hoe ze voor zichzelf en een ander op kunnen komen en de sfeer kunnen verbeteren in de klas. Marloes vertelt eerst haar verhaal over haar eigen pestverleden. De leerlingen krijgen daarna de kans om hier vragen over te stellen. Thema’s die aan bod komen zijn:
– Wat is het verschil tussen plagen en pesten
– Welke gevolgen heeft pesten
– Welke rollen heb je binnen het pesten en wat hebben deze rollen nodig om het pesten te stoppen
– Waarom pest een pester
– Toneelstukje hoe kom je op een goede assertieve manier voor jezelf of een ander op
– Gedachtekracht met het spel “Ik denk me sterk”
Woonplaats: Venlo